על אופניים וקורקינטים חשמליים – מתקדמים בחקיקה

תמונה של אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

נתונים שפורסמו על ידי משטרת ישראל והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים כי מתחילת בששת החודשים הראשונים של שנת 2023 (עד ה-30.6) נהרגו 15 רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
בחוקי התעבורה נקבע כי מהירות האופניים החשמליים והקורקינט תוגבל ל-25 קמ״ש. החל מחודש יולי 2019 קיימת חובה לעבור מבחן תאוריה של 30 שאלות, חובה לחבוש קסדה בזמן הרכיבה, כמו כן אין לרכוב על אופניים חשמליים או על קורקינט מתחת לגיל 16, רכיבה מותרת בשבילי אופניים ובלית ברירה – על הכביש, וחל איסור רכיבה על המדרכה.
אנו עדים לרכיבה מלאת סיכונים של רוכבים צעירים, כאשר שליש מהם פחות מגיל 16, שאינם מקפידים על הוראות החוק – רכיבה על המדרכה, רכיבה ללא קסדה, אי ציות לתמרורים, הרכבת חברים על האופניים החשמליים או על הקורקינט ועוד.
בית המשפט העליון קבע באופן סופי כי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים אינם נחשבים לרכב מנועי, ולכן רוכבים שנפצעו בתאונה נחשבים כהולכי רגל. משמעות פסק הדין עצומה – נובע ממנה כי במקרה של תאונה בין רכב מנועי לבין אופניים חשמליים או קורקינט, לא יוכל הרוכב שנפצע לעשות שימוש בחוק לנפגעי תאונות דרכים, או בקרן הפיצויים לתאונות דרכים, וייאלץ לתבוע את חברת הביטוח של נהג הרכב הפוגע בו כדי לקבל פיצויים.
מבחינת הולכי הרגל, מי שנפצע ייאלץ לתבוע בדין הנזיקי הרגיל והמסורבל את רוכב האופניים או את הקורקינט שפגע בו. מדובר בעניין בעל השלכות קשות גם כלפי הרוכבים, שהם לרוב בני נוער צעירים חסרי יכולת כלכלית עצמאית – אלה יצטרכו להתמודד עם האפשרות כי ייאלצו לפצות בסכומים גבוהים את מי שפגעו בו, עוד בטרם החלו את חייהם הבוגרים.
אנו קוראים למשטרת ישראל ולפקחי הרשויות המקומיות, לאכוף את חוקי התעבורה ואת תקנות התעבורה ביתר שאת. להורים אנו קוראים לוודא שהאופניים החשמליים או הקורקינט תקינים, להקפיד על חבישת קסדה בכל רכיבה של ילדיכם, ולוודא רכיבה נכונה ובטוחה. לרוכבים הצעירים – אנא הקפידו על חוקי התעבורה ואל תיקחו סיכונים. ■

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו