כתבה שניה
בגיליון פרשת ראה התייחסנו לשלושה מצבי חירום: איבוד בלמים, האצה בלתי נשלטת והתפוצצות צמיג. בכתבה זו נעסוק במקרי חירום נוספים ובהוראות תחזוקה.
א. תקר
במקרה של פנצ׳ר הנהג ירגיש בריחה של כלי הרכב לצדדים או ישמע רעשים לא רגילים.
מה ניתן לעשות?
- לאחוז היטב בהגה ולשמור את כיוון התנועה בקו ישר.
- להאט ככל הניתן בעזרת הבלמים ותיבת ההילוכים.
- בכל מקרה יש לנסות לעצור את הרכב בשול הדרך במקום בטוח (לא בצמוד לכביש), להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד מגן, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה ולהחליף צמיג.
- עדיף לנסוע על הג׳אנט של הגלגל (החישוק שעליו מולבש הצמיג) גם במחיר הרס הצמיג, ולא לעצור על הכביש.
- לבדוק את כל צמיגי כלי הרכב ולהחליפם במידת הצורך.
ב. דימום מנוע (לא רצוני) באמצע הנסיעה
כלי רכב עלול להיכבות באמצע הנסיעה בשל מחסור בדלק או בשל תקלה חשמלית/מכנית.
מה ניתן לעשות? - לנסות להשתלב ככל הניתן בימין הדרך, עם עדיפות לשול הדרך.
- להאט עד לעצירה מוחלטת בזהירות רבה.
- להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת מהרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה) ולהתקשר למשטרה.
- אם דימום המנוע מתרחש באמצע הנתיב ואין אפשרות לעצור בימין הדרך או בשול הדרך – יש להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת מהרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה) ולהתקשר למשטרה בדחיפות על מנת לדווח על נתיב נסיעה חסום.
ג. מודעות להיבטים טכניים ברכב
כדי למנוע ככל הניתן בעיות תפעוליות הקשורות בכלי הרכב, חשוב לזכור כי כלי הרכב הוא מכונה מורכבת הדורשת תחזוקה תמידית.
מה ניתן לעשות? - יש לטפל ברכב על פי הוראות היצרן במוסך מורשה. במרבית הרכבים יש לעשות זאת אחת לשנה או מדי 15,000 ק״מ (המוקדם מבין השניים).
- יש לבצע תחזוקה על ידי הנהג: בדיקת לחץ אוויר בצמיגים אחת לשבועיים, בדיקת המגבים והחלפתם בשעת הצורך, בדיקת צמיגים והחלפתם בשעת הצורך, בדיקת מפלס הנוזלים בכלי הרכב. כמו כן חשוב להיות קשובים לכלי הרכב – רעשים חריגים, צריכת דלק חריגה, הידלקות נוריות אזהרה ועוד. ■