הספרות המקצועית מצביעה על כך שכ-4%-8% מכלל התאונות מתרחשות בשל כשלים מסוגים שונים בכלי הרכב.
כשלים מרכזיים למעט איבוד הבלמים הם: האצה בלתי נשלטת, התפוצצות צמיג, תקר, דימום מנוע באמצע נסיעה.
א . איבוד בלמים
מה ניתן לעשות ?
1. לנסות להאט את הרכב בעזרת תיבת ההילוכים – להוריד הילוך.
2. להשתמש בעדינות בבלם היד (הנדברקס) – להרים אותו לאט.
3. במידה ולא מצליחים להאט את כלי הרכב – יש למצוא נתיב מילוט במגמת עלייה או לנסות להאט את כלי הרכב באמצעות חיכוך בגדר הפרדה/בכלי רכב חונה.
4. בכל מקרה יש לנסות לעצור את כלי הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (עדיף מעבר לגדר ההפרדה במידה וקיימת) ולהתקשר למשטרה.
מה אין לעשות ?
1. לא להיכנס לפאניקה.
2. לא ללחוץ על הבלמים הצורה רציפה לאורך זמן, כי הדבר יגרום לחימום יתר של הבלמים ולשריפתם.
3. לא ללחוץ על דוושת הגז.
ב. האצה בלתי נשלטת של כלי הרכב עקב בעיה מכנית,
מה ניתן לעשות ?
1. להעביר את ידית ההילוכים לניוטרל.
2. לבלום בצורה עדינה ולסירוגין כדי למנוע חימום יתר של הבלמים ושריפתם.
3. במידה ולא מצליחים לבלום, לנסות להשתמש בבלם היד/למצוא נתיב מילוט במגמת עלייה/ לנסות להאט את כלי הרכב באמצעות חיכוך בגדר הפרדה/ברכב חונה.
4. כשהרכב מגיע למצב עצירה יש לדומם את המנוע.
5. בכל מקרה יש לעצור את כלי הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת מכלי הרכב במהירות, להציב משולש אזהרה, לעמוד בצד הימני של הדרך (מעבר לגדר ההפרדה) ולהתקשר למשטרה.
ג. התפוצצות צמיג
קיימות שתי סיבות מרכזיות להתפוצצות צמיג: צמיג ישן/בלוי/יבש או/ומכשול על פני הכביש.
מה ניתן לעשות ?
1. לאחוז היטב בהגה ולשמור את כיוון התנועה בקו ישר.
2. להאט ככל הניתן בעזרת הבלמים ותיבת ההילוכים.
3. בכל מקרה יש לנסות לעצור את כלי הרכב בשול הדרך במקום בטוח, להדליק אורות חירום מהבהבים, ללבוש אפוד זוהר, לצאת במהירות מכלי הרכב, להציב משולש אזהרה ולהחליף צמיג.
4. לבדוק את כל צמיגי הרכב ולהחליפם במידת הצורך. ■