הנהג והרכב הדו גלגלי

תמונה של אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

בשנת 2023 נהרגו 78רוכבי אופנועים וקטנועים. מדובר במספרים גבוהים מאד, הדורשים לבצע צעדים משמעותיים על-מנת להגביר את בטיחות הרוכבים ולהקטין את מספר התאונות ומספרי ההרוגים על כבישי ישראל בכלל ובקרב רוכבי הדו-גלגלי בפרט.
קיים צורך להתייחס לנעשה על הכביש ובייחסי הגומלין בין רוכבי האופנוע/אופניים לנהגים.
יש לזכור כי ארבעת הגלגלים של המכונית גורמים ליציבותה על הכביש ולהגברת הבטיחות, אך על הדרך נוסעים גם כלי רכב דו-גלגליים עם מנוע, כגון אופנוע, וללא מנוע – אופניים.
עפ״י החוק גם אופניים הם רכב. הם משמשים הן לתחבורה והן להנאה ומשתמשים בהם גם ילדים וגם מבוגרים וקשישים.
רוכב האופניים אינו נדרש ללמוד לרכוב, להיבחן ולקבל רישיון, אין הגבלת גיל למשתמשים בהם, והאופניים אינם עוברים בדיקות בטיחות כלל.
על נהגי הרכב המנועי להתייחס אל האופניים כאל כלי רכב בעל מגבלות מיוחדות. הם נראים פחות בשל גודלם, צלליתם קטנה והם נעלמים ב״שטחים מתים״ לעיני הנהג. גם עצמת האור של הפנס באופניים, אם קיים בכלל, חלשה ביותר.
האופניים קטנים ובעלי יכולת תמרון גבוהה.רוכביהם מנצלים יכולת זו לעקיפת רכב בתנועה איטית מימין ומשמאל, להתפתלות בין כלי-רכב, ולנסיעה בניגוד לכיוון המותר, אי ציות לתמרורים ורמזורים ועוד עבירות שרוב הנהגים אינם מעיזים לעבור.
הדבר דומה גם אצל רוכבי האופנועים. היחס כלפי האופניים והאופנועים צריך להיות כאל הולכי רגל. מכיוון שכמעט כל התאונות בהן הם מעורבים מסתיימות בפגיעות גוף.
אופנוע מחויב בבדיקות טסט וברישוי,ורוכב האופנוע חייב ללמוד ולהבחן כדי לזכות ברישיון נהיגה, למרות זאת נמצא כי גישת רוכבי האופנוע דומה לזו של רוכב האופניים.
האופנוע מהיר מהאופניים ומרוב כלי הרכב המנועי או המסחרי, רוכבי האופנוע מרבים לעקוף אותנו במהירות גבוהה משמאל-כחוק, ומימין- בניגוד לחוק.
נקפיד להשתמש שימוש תכוף במראות וכך נמנע מאתנו את ההפתעה הבלתי נעימה של גיחתו הבלתי צפויה של רוכב האופנוע.
רוכב אופניים/אופנוע – הקפד לחבוש קסדה, הקפד על חוקי התעבורה ואל תפתיע
משתמשי דרך אחרים. אל תעלה על הכביש כשאתה עייף/לא מרוכז.
נהג רכב 4 גלגלים ויותר זכור: אתה גדול, חזק, מהיר ומוגן. אופניים ואופנועים אינם חזקים כמוך, שמור עליהם! ■

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו