כל שנה מחדש, כאשר אנו מגיעים בקריאת התורה לפרשת 'שלח לך', אנו למדים על מרכזיותה של ארץ ישראל לעם ישראל, על חיוניותה ועל כך שלארץ ישראל ישנם כללי הנהגה מיוחדים. הויכוח בין המרגלים, שנשלחו לתור את הארץ, האם יוכלו לכבשה או לא? הוא ויכוח שמלווה אותנו בכל הדורות כולם. עשרת המרגלים טוענים 'לא נוכל', אך לעומתם יהושוע וכלב עומדים בתוקף 'יכול נוכל לה', מה נקודת המחלוקת ביניהם? הרי כולם ראו את אותם קשיים שקיימים בארץ? אלא נקודת המחלוקת היא מה מקומה של 'הריאליה' לעומת גודל ההבטחה האלוקית הנצחית של התיישבותם של עם ישראל בארץ ישראל.
האדמו"ר מפיאסצנה, הרב קלונימוס קלמיש שפירא, בספרו 'אש קודש' שואל הרי המרגלים דברו דברים של טעם ושכל ואם כך מה היתה עמדתם של יהושוע וכלב? מעמיד הוא לנו יסוד עקרוני וחשוב בהסתכלות על ארץ ישראל: '…אבל כך צריכה להיות אמונת איש הישראלי לא בלבד בשעה שרואה מבוא ודרך לישועתו גם ע"פ שכלו ודרך הטבע יאמין בה' שיושיעו', האמונה בה' אינה צריכה להיות רק כאשר ההבטחה האלוקית מסתדרת עם שכלנו ועם המציאות, אלא אפילו אם באמת המציאות בארץ ישראל לא כל כך מסתדרת עם שכלנו, אז ינהג באופן זה: 'צריך לאמר הכל אמת, עַז העם היושב בה, כנים הדברים שהערים בצורות וכו' ומכל מקום הנני מאמין בד' שהוא למעלה מהגבול והטבע שיושיענו, עלה נעלה וירשנו אותה בלא שכל ובלא סברה, ואמונה ובטחון כזה בד' מקרב את ישועתנו'. נכון שישנם קשיים אך בכח האמונה אנו יכולים ומובטחים שנתגבר על כולם.
צדק מי שאמר השבוע שלא 'ריאלי' להתיישב כעת בחבל עזה, אך באמת ממתי השיקולים שלנו בארץ ישראל, בשיבת ציון והקמת המדינה הם שיקולים 'ריאלים'? וכי כל מלחמות ישראל ממלחמת השחרור ועד לחרבות ברזל היו 'ריאליות', וכי מבצע 'יהונתן' לשחרור החטופים באנטבה היה 'ריאלי', וכי ההפגזה מאיראן לפני מספר שבועות והדיפתה היתה 'ריאלית', וכי שחרור ארבעת החטופים במבצע הֵרוֹאִי היה 'ריאלי'? לא! ממש לא 'ריאלי', אך הכל נובע מרוחו של העם, מהקשר הנצחי שלנו לארצנו, מכוחות מסירות הנפש של עמנו בכל הדורות, ובמיוחד בדורנו, דור הגאולה. זה סודנו וזה כוחנו לנצח נצחים!
כעת לסיפור: בתקופת נשיאותו של עזר וייצמן ז"ל, תקופה שאחרי הסכמי אוסלו והתדרדרות המצב הבטחוני בארץ ובגוש קטיף, הגיע הנשיא לביקור בגוש קטיף והיה עמו כנס תושבים במלון 'חוף דקלים'. אמר הנשיא בגילוי לב שההתיישבות בגוש קטיף בעייתית ולא 'ריאלית' בגלל שאנו נמצאים בלב ישובים ערביים. קם ידידי הרב איציק אידלס זצ"ל ואמר לנשיא שאמנם אינו טייס אך הנשיא כטייס יוכל לומר לנו שאם נטוס גבוה נגלה שכל מדינת ישראל נמצאת בתוך המון מדינות ערביות ואם כך אולי גם על מדינת ישראל נוכל לומר אמירות של חוסר 'ריאליה'? איני יודע אם הנשיא אהב את השאלה, אך הזמין את השואל לטיסה בשמי הארץ… כן, בכדי להבין מה אנו עושים כאן צריך להגביה מבט למבט שמימי, למבט אמוני, ממש כשם ספרו של הנשיא וייצמן 'לך שמים, לך ארץ', מי שבא מכוח שמים יזכה לארץ. בשורות טובות! ■