כל אחד ואחת מאתנו עושה מאות בחירות בכל יום. אנו בוחרים אם לקום או לא לקום, באיזו שעה לקום, מה ללבוש ומה לא ללבוש, באיזה מניין להתפלל, ועוד מאות של בחירות מעשיות שנעשות במשך היום. ועדיין לא התייחסנו לבחירות היותר עמוקות ומשמעתיות של מה לדבר או מה לא לדבר, מה לראות ומה לא לראות, מה לחשוב ומה לא לחשוב, באיזו דרך בוחר האדם ללכת בחייו? כיצד מכלכל הוא את יחסיו עם עצמו, עם משפחתו, עם עמו, עם ארצו ועם אלוקיו? האם כל הבחירות הנ"ל ועוד רבות אחרות הם בחירות 'חופשיות' מצדנו או שמא אנו מונעים ונדחפים לבחור כפי שאנו בוחרים?
ההבדל העיקרי בין האדם לבין כל היצורים עלי אדמות הוא כח 'הבחירה החופשית'. השמש והירח, הכוכבים וכל גרמי השמים אינם מונעים מבחירה אלא מחוקיות טבעית שנטמעה בהם בעצם יצירתם, כך גם החיות והבהמות וכל בעלי החיים, יש להם נטיות טבעיות בעצם בריאתם. כי בכדי לבחור צריך דעת. וודאי שבשביל לבחור בין טוב לרע צריך דעת. ודעת כידוע ניתנה לאדם שנברא בצלם אלוקים.
אחת השאלות הגדולות שעסקו בהן המפרשים בפרשתנו היא כיצד ניטלה מפרעה הבחירה החופשית כשה' הקשה את לבו.
עקרון הבחירה החופשית הוא הבסיס לכל מערכת המצוות, השכר והעונש, שהרי מדוע יענש אדם או יקבל שכר על מעשה שאינו תלוי בבחירתו וברצונו? וכי השמש מקבלת שכר על כך שהיא זורחת? הרמב"ם כתב: "רשות לכל אדם נתונה, אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק – הרשות בידו, ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע – הרשות בידו… ודבר זה עיקר גדול הוא והוא עמוד התורה והמצוה…' ומנמק הרמב"ם שאכן זה סוד כל התורה והמצווה: '…ומה מקום היה לכל התורה כולה ובאי זה דין ואיזה משפט נפרע מן הרשע או משלם שכר לצדיק השופט כל הארץ לא יעשה משפט'. כל זמן שאנו מדברים על בחירה פירוש הדבר שלאדם יש את יכולת לבחור… האם 'הבחירה' של האדם נעשית מרצונו החופשי לגמרי? ובכלל, כיצד נגדיר את רצונו של האדם? האם רצון זה חף מכל אילוץ והוא ממש רצון נקי של האדם? כיצד נבנה הרצון אצל האדם?
לדוגמא אדם שמחליט לאכול חבילת שוקולד שקנה מכספו. ננסה לענות על השאלות שהצבנו: א. האדם בחר מעצמו לאכול את השוקולד. ב. האם היתה זו בחירה חופשית? יתכן שכן ויתכן שלא כי יתכן שתאוותו לשוקולד 'אילצה' אותו לאכול את השוקולד. ג. האם זה הוא 'רצונו' של האדם? ממש לא… כי לאחר שיסיים לאכול את השוקולד יאמר האדם: נורא ואיום, סיימתי לבד חפיסת שוקולד'… משמע שרצונו האמיתי היה להתגבר על תאוות האכילה ולהימנע מאכילת כל השוקולד.
נראה שהתשובה לשאלה 'האם לאדם יש בחירה חופשית'? מורכבת משלשה חלקים: הבחירה, הרצון, והדעת. ככל שדעתו של האדם תהיה טהורה וזכה יותר כך ישפיע הדבר על רצונו וכך תהיה בחירתו חופשית יותר. וכך אצל פרעה בעצם דעתו ורצונו היו שלא לשחרר את ישראל והוא בעצם זה שבחר בהכבדת לבו ובכך מנע את יציאת ישראל ממצרים. ■