וידום אהרון – הדממה כתגובה לאבל

תמונה של ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

בפרשת‭ ‬שמיני‭ ‬מתרחש‭ ‬אחד‭ ‬מהרגעים‭ ‬הטראגיים‭ ‬והמטלטלים‭ ‬בתורה‭. ‬ביום‭ ‬השמיני‭ ‬למילואים‭, ‬כאשר‭ ‬העם‭ ‬כולו‭ ‬צופה‭ ‬בהתרגשות‭, ‬מתרחשת‭ ‬טרגדיה‭. ‬שני‭ ‬בניו‭ ‬של‭ ‬אהרון‭, ‬נדב‭ ‬ואביהוא‭, ‬נשרפים‭ ‬באש‭ ‬שיצאה‭ ‬מלפני‭ ‬ה‮'‬‭. ‬לא‭ ‬רק‭ ‬כהנים‭ ‬היו‭, ‬אלא‭ ‬דור‭ ‬ההמשך‭, ‬הבטחה‭ ‬עתידית‭ ‬של‭ ‬קדושה‭ ‬וייחוד‭. ‬ומהי‭ ‬התגובה‭ ‬של‭ ‬אביהם‭, ‬הכהן‭ ‬הגדול‭? ‬‮"‬וידום‭ ‬אהרון‭.‬‮"‬‭ ‬אני‭ ‬מניחה‭ ‬שאמם‭, ‬אלישבע‭, ‬הגיבה‭ ‬אחרת‭. ‬

מבחינה‭ ‬קלינית‭, ‬תגובות‭ ‬לאבל‭ ‬אינן‭ ‬אחידות‭. ‬אין‭ ‬שלב‭ ‬אחד‭ ‬נכון‭, ‬ואין‭ ‬תגובה‭ ‬אחת‭ ‬ראויה‭. ‬ספרות‭ ‬המחקר‭ ‬בפסיכיאטריה‭ ‬ובפסיכולוגיה‭ ‬מזהה‭ ‬מגוון‭ ‬רחב‭ ‬של‭ ‬תגובות‭; ‬מהתפרצות‭ ‬רגשית‭, ‬דרך‭ ‬הלם‭ ‬ובלבול‭, ‬ועד‭ ‬קהות‭ ‬חושים‭ ‬ודממה‭ ‬מוחלטת‭. ‬שתיקה‭, ‬לעיתים‭, ‬היא‭ ‬מנגנון‭ ‬הגנה‭. ‬במצב‭ ‬שבו‭ ‬הנפש‭ ‬מוצפת‭ ‬ואין‭ ‬אפשרות‭ ‬לעבד‭ ‬את‭ ‬האירוע‭ ‬‮–‬‭ ‬הגוף‭ ‬שותק‭. ‬לא‭ ‬כי‭ ‬אין‭ ‬כאב‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הכאב‭ ‬עולה‭ ‬על‭ ‬סף‭ ‬הסיבולת‭. ‬

השתיקה‭ ‬של‭ ‬אהרון‭ ‬אינה‭ ‬רק‭ ‬סממן‭ ‬של‭ ‬הלם‭. ‬היא‭ ‬עשויה‭ ‬לייצג‭ ‬תהליך‭ ‬רגשי‭ ‬עמוק‭ ‬של‭ ‬קבלה‭ ‬או‭ ‬לכל‭ ‬הפחות‭ ‬הפסקה‭ ‬זמנית‭ ‬של‭ ‬תהליך‭ ‬העיבוד‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬תופעה‭ ‬דומה‭ ‬אצל‭ ‬הורים‭ ‬שכולים‭ ‬ברגעי‭ ‬האובדן‭ ‬הראשונים‭. ‬לעיתים‭ ‬ההורה‭ ‬נראה‭ ‬‮"‬מרוחק‮"‬‭, ‬‮"‬מכונס‮"‬‭, ‬‮"‬שקט‭ ‬מדי‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬תגובה‭ ‬שלעיתים‭ ‬מתפרשת‭ ‬בטעות‭ ‬כחוסר‭ ‬רגש‭. ‬אך‭ ‬בפועל‭, ‬זוהי‭ ‬לעיתים‭ ‬תגובה‭ ‬ביולוגית‭-‬נפשית‭ ‬מוכרת‭ ‬למצב‭ ‬טראומטי‭: ‬מערכת‭ ‬העצבים‭ ‬נכנסת‭ ‬ל"הקפאה‮"‬‭, ‬הפעלה‭ ‬של‭ ‬מנגנון‭ ‬הישרדותי‭ ‬שמונע‭ ‬קריסה‭ ‬מידית‭.‬

אהרון‭, ‬כאדם‭ ‬בוגר‭, ‬אחראי‭ ‬ציבור‭ ‬וכהן‭ ‬גדול‭ ‬‮–‬‭ ‬נדרש‭ ‬להמשיך‭ ‬לתפקד‭. ‬אולי‭ ‬דווקא‭ ‬בשל‭ ‬כך‭ ‬מופעל‭ ‬בו‭ ‬אותו‭ ‬מנגנון‭ ‬של‭ ‬השקטה‭ ‬עצמית‭. ‬הדממה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬לבלום‭ ‬את‭ ‬גלי‭ ‬הרגש‭ ‬כדי‭ ‬לא‭ ‬להיבלע‭. ‬כמו‭ ‬רופא‭ ‬בחדר‭ ‬טראומה‭ ‬שמולו‭ ‬ילד‭ ‬מת‭ ‬‮–‬‭ ‬ובלבו‭ ‬סערה‭, ‬אך‭ ‬פניו‭ ‬שקטות‭, ‬כי‭ ‬כעת‭ ‬אין‭ ‬לו‭ ‬רשות‭ ‬לבכות‭. ‬הבכי‭ ‬יבוא‭ ‬אחר‭ ‬כך‭, ‬אולי‭. ‬או‭ ‬שלא‭.‬

השתיקה‭ ‬הזו‭ ‬אינה‭ ‬מבטלת‭ ‬את‭ ‬הכאב‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬עדות‭ ‬לו‭. ‬והמשמעות‭ ‬הגדולה‭ ‬בפרשת‭ ‬שמיני‭ ‬היא‭ ‬בכך‭ ‬שהתורה‭ ‬עצמה‭ ‬נותנת‭ ‬מקום‭ ‬לשתיקה‭. ‬היא‭ ‬אינה‭ ‬מצפה‭ ‬מהאדם‭ ‬להגיב‭ ‬‮"‬כראוי‮"‬‭, ‬או‭ ‬לדבר‭ ‬דברי‭ ‬אמונה‭. ‬גם‭ ‬אהרון‭, ‬הכהן‭ ‬הגדול‭, ‬לא‭ ‬נדרש‭ ‬לומר‭ ‬‮"‬ברוך‭ ‬דיין‭ ‬האמת‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬דומם‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬חוסר‭ ‬אמונה‭ ‬‮–‬‭ ‬אלא‭ ‬בגלל‭ ‬גודל‭ ‬השעה‭.‬

מנקודת‭ ‬מבט‭ ‬רפואית‭-‬רגשית‭, ‬עלינו‭ ‬להכיר‭ ‬בכך‭ ‬שישנם‭ ‬מצבי‭ ‬קיצון‭ ‬שבהם‭ ‬האבל‭ ‬אינו‭ ‬מתפרץ‭ ‬החוצה‭ ‬אלא‭ ‬קופא‭ ‬פנימה‭. ‬דממה‭ ‬יכולה‭ ‬להיות‭ ‬סימן‭ ‬לכאב‭ ‬עמוק‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬מהתפרצות‭ ‬בכי‭. ‬על‭ ‬הרופאים‭, ‬על‭ ‬המטפלים‭, ‬ועל‭ ‬החברה‭ ‬כולה‭, ‬להכיר‭ ‬בכך‭, ‬לא‭ ‬למהר‭ ‬לפרש‭ ‬שתיקה‭ ‬כ"התמודדות‭ ‬טובה‮"‬‭ ‬או‭ ‬כחולשה‭. ‬היא‭ ‬פשוט‭ ‬אחת‭ ‬מדרכי‭ ‬ההתמודדות‭.‬

השתיקה‭ ‬של‭ ‬אהרון‭ ‬לא‭ ‬נועדה‭ ‬ללמד‭ ‬אותנו‭ ‬להרכין‭ ‬ראש‭ ‬מול‭ ‬טרגדיה‭, ‬אלא‭ ‬אולי‭ ‬להקשיב‭ ‬גם‭ ‬למה‭ ‬שלא‭ ‬נאמר‭. ‬גם‭ ‬בזמננו‭, ‬בין‭ ‬לוויות‭ ‬צבאיות‭ ‬ולילות‭ ‬של‭ ‬חרדה‭, ‬בין‭ ‬חדרי‭ ‬לידה‭ ‬ובשורות‭ ‬קשות‭ ‬‮–‬‭ ‬לעיתים‭ ‬האדם‭ ‬פשוט‭ ‬שותק‭. ‬ולפעמים‭ ‬דווקא‭ ‬שם‭ ‬נמצא‭ ‬עומק‭ ‬האמונה‭, ‬גודל‭ ‬הכאב‭, ‬ואולי‭ ‬זאת‭ ‬הדרך‭ ‬לריפוי‭. ‬■

שתפו