הרב גבי קדוש

וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

מאז‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬סדום‭ ‬ועמורה‭ ‬בעקבות‭ ‬מעשיהם‭ ‬הרעים‭ ‬והמושחתים‭, ‬הפכה‭ ‬המילה‭ '‬סדום‭' ‬לסמל‭ ‬של‭ ‬רוע‭

ישועת‭ ‬ה‮' ‬שבסוכה

בתקשורת‭ ‬היו‭ ‬קוראים‭ ‬לימים‭ ‬אלו‭ ‬בין‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬לסוכות‭ ‬‮'‬במעבר‭ ‬חד‮'‬‭, ‬אכן‭ ‬חד‭ ‬הוא‭ ‬המעבר‭

לֹא‭ ‬תוּכַל‭ ‬לְהִתְעַלֵּם

מאז‭ ‬בריאתו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬הראשון‭ ‬התחבטה‭ ‬האנושות‭ ‬במטרתו‭ ‬ותכליתו‭ ‬של‭ ‬האדם‭ ‬עלי‭ ‬אדמות‭, ‬מה‭ ‬תפקידו‭

לראות‭ ‬ברכה

עם‭ ‬תום‭ ‬אחד‭ ‬עשר‭ ‬חודשים‭ ‬לשמחת‭ ‬תורה‭, ‬ מסתיימת‭ ‬כעת‭ ‬אמירת‭ ‬הקדיש‭ ‬על‭ ‬מאות‭ ‬מאות‭

עקב‭: ‬ הגודל‭ ‬שבקוטן

ישנה‭ ‬מילה‭ ‬מיוחדת‭ ‬שהתורה‭ ‬משתמשת‭ ‬בה‭ ‬בתחילת‭ ‬פרשתנו‭: ‬‮'‬עקב‮'‬‭, ‬פותחת‭ ‬התורה‭ ‬ואומרת‭ ‬‮–‬‭ ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭

‭  ‬D.N.A‭ ‬ישראלי

אם‭ ‬היו‭ ‬שואלים‭ ‬אותנו‭ ‬מה‭ ‬המאפיין‭ ‬את‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬היינו‭ ‬מצביעים‭ ‬על‭ ‬צדקותו‭, ‬אמונתו‭ ‬וחסדיו‭

לא‭ ‬שוברים‭ ‬את‭ ‬הכלים

תגובתו‭ ‬של‭ ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬על‭ ‬מחלוקתם‭ ‬של‭ ‬קורח‭ ‬ועדתו‭ ‬לא‭ ‬אופיינית‭, ‬משה‭ ‬רבנו‭ ‬נופל‭ ‬על‭

זהירות‭, ‬נזירות‭!‬

נתחיל‭ ‬בסיפור‭: ‬בישיבה‭ ‬מסויימת‭ ‬פנה‭ ‬התלמיד‭ ‬אל‭ ‬רבו‭ ‬והתייעץ‭ ‬עמו‭ ‬שהוא‭ ‬רוצה‭ ‬להחמיר‭ ‬בשמירת‭ ‬השבת‭

שבת‭ ‬הגדול‭:‬ פועלים‭ ‬גאולה

השבת‭ ‬הסמוכה‭ ‬לחג‭ ‬הפסח‭ ‬נקראת‭ ‬‮'‬שבת‭ ‬הגדול‮'‬‭ ‬מטעמים‭ ‬רבים‭. ‬אחד‭ ‬הטעמים‭ ‬הוא‭ ‬שבשבת‭ ‬שלפני‭ ‬היציאה‭

לא‭ ‬להחטיא‭ ‬את‭ ‬ההזדמנות

הרצון‭ ‬העז‭ ‬לחזור‭ ‬לשגרה‭, ‬לחזור‭ ‬למוכר‭ ‬והרגיל‭, ‬הינו‭ ‬רצון‭ ‬אנושי‭-‬טבעי‭ ‬שקיים‭ ‬בנו‭ ‬ובאנושות‭ ‬כולה‭. ‬חיינו‭

מכירים את פורים? בואו ונבדוק!

1. למה לעשות דווקא? מדוע‭ ‬מרדכי‭ ‬מתעקש‭ ‬לא‭ ‬להשתחוות‭ ‬להמן‭?‬‮ ‬הרי‭ ‬מבחינה‭ ‬הלכתית‭ ‬אין‭ ‬בכך‭ ‬כל‭

להעלות נר תמיד

מרתקת היא הדלקת הנר, מציתים את הגפרור ומצמידים לפתילה, אין כללים קבועים מראש להדלקה, כל

ברוך ה׳ א-לוקי ישראל

מדע החלומות חקר ומצא שכל אדם חולם, כולל תינוקות… אנו חולמים בין חמש לשמונה חלומות

מעשק ושטנה לרחובות

ברגעים אלו חיילנו היקרים, חיילי צבא הגנה ישראל הי״ו, שבים ומתחברים חיבור אמיץ לציווי האלוקי

צו השעה: 'לך לך'

דווקא בשעת מלחמה, בשעה זו, כבר מבינים כולנו את המשמעות של בחירת אברהם אבינו ואותנו

מצום לשמחת הסוכה

חד המעבר בין יום הכיפורים לחג הסוכות 'זמן שמחתנו'. הרושם של הצום והתפילות עדיין לא

חזקו ואמצו

ברכתו של משה רבנו לקראת הפרידה מבני ישראל מתבטאת בשתי המילים: "חזקו ואמצו", בלשון רבים,

לא להיות כפוי טובה

בפרשתנו מובאת מצוות הבאת ביכורים לכהן בבית המקדש מפירות שבעת המינים. מצווה המחנכת אותנו לענווה.

גבול הציות

האם יש גבול לציות לחוקי התורה? כל מערכת חוקים לוקחת בחשבון אפשרות של טעות המחוקק

למה אתה לא שומע?

התורה מצווה אותנו לעשות ״הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב״ והשכר יהיה ״וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ״ – מה הקשר בין

'איכה' של כפיות טובה

קריאתו של משה רבנו בפרשתנו: ״אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם״, מכינה אותנו לקראת דבריו

כיצד מחזיקים מעמד?

שאלת השאלות בכל זמן של קושי מאתגר היא – כיצד מחזיקים מעמד?יש לפעמים שפשוט מגיעים

מה בין אברהם לבלעם?

אם היו שואלים אותנו מה ההבדל בין אברהם אבינו עליו השלום לבין בלעם הרשע, מן

לא שוברים את הכלים

מכירים את המצב הזה: התאכזבנו ממשהו מסוים, כעסנו על דבר 'קטן', התבאסנו מחבר, בן זוג,

רואים בעיניים או בלב?

בפרשתנו חוזרת המילה 'לתור' כמה וכמה פעמים ובמיוחד בפרשת המתייחסת למרגלים ששלח משה 'לתור' את

לחיות על פי ה׳!

התנהלות בני ישראל במדבר היתה בסדר מופתי: מסעו של הענן סימן את תזוזת בני ישראל

חיים בבית וחיים במדבר

עולמנו מחולק לשתי רשויות עיקריות: השהות ב׳בבית׳ והשהות מחוץ לבית, ב׳דרך׳.הבית מקנה לנו עוגן ושקט,

משוואה לא מתמטית

תרגיל מתמטי: אם חמישה חיילים מנצחים מאה לוחמי אויב, כמה חיילים צריך בשביל שינצחו 10,000?

פשוט לומר 'תודה'

כיצד נותנים מתנה לבני אדם? אנו יודעים, אך כיצד נותנים מתנה לאלוקים? בפרשתנו אנו למדים

להיות ממלכה קדושה

אחרי ימי ההוד של ימי הזיכרון וחג העצמאות, ממשיכים אנו לעלות במעלות הקדושים לקיום הציווי

חובת הציבור לשתוק

לא פעם מהרהר בליבי כיצד היה נראה העולם התקשורתי היום אם ה׳חפץ חיים׳ היה חי

סכנה: מעשים טובים…

ישנה הרגשה שאחרי שעשינו מעשה טוב, חסד אמיתי – סייענו לזקנים, נתנו צדקה, שימחנו הורים,

להעלות את אור ילדינו

מרתקת היא הדלקת הנר: מציתים את הגפרור ומצמידים לפתילה ויהי אור… אין כללים קבועים מראש

ארון הברית

כרובים: להישיר מבט

מה הם ה'כרובים' שהיו מונחים בבית המקדש בתוך קודש הקדשים, על הארון שבו היו מונחים

מי באמת חופשי ומי עבד?

מה המצווה הראשונה שלדעתנו הייתה צריכה להיכתב אחרי עשרת הדברות? אחרי המעמד הנשגב והנורא של

למה לא לחמוד?

אחרי הדברות האוסרים עלינו רציחה, ניאוף וגניבה, חותמת התורה את עשרת הדברות באיסור החמדה, הכולל

'נרגנות' כדרך חיים

פרשתנו עוסקת בנרגנות, ('קיטורים'), ובלשון המקרא 'תלונות'. התלונות על היציאה ממצרים, על הגעגועים לקישואים ולאבטיחים

מנהיג אמת: 'מי אנוכי'?

לע"נ מו"ר הרב אלישע וישליצקי זצ"ל המתבונן בפרשת השבוע בהתנהגותו של המנהיג הראשון של בני

מבט אלוקי מול מבט אנושי

העלילה בפרשיותינו שהתחילה בחלומו של יוסף עד להמלכתו למשנה למלך מצרים, ירידתם של יעקב אבינו

חלומות של אור וחושך

ישנם סוגים שונים של חלומות. אומנם בדרך כלל אין אנו מייחסים חשיבות לחלומות, אך ודאי

עץ

להיות ישר כמו האבות

בכל שנה כאשר אנו חוזרים ונפגשים בפרשיות אלו עם ענקי הדורות, האבות והאימהות של האומה,

אגודל כלפי מעלה ואגודל כלפי מטה

מה מנצח את סדום

המילה 'סדום' משמשת בהשאלה לרוע ולרשע. בסדום כידוע הייתה השחתה ברמה של 'חקיקה ממלכתית' –

תיבת נח

לצאת מן התיבה

למדנו בדרך הקשה מדור המבול שאין זכות לעולם מושחת שכולם עושים רע, אך איך מבטיחים

מדבר

סוכות: חופה של אמונה

סדר ומשמעות שלושת החגים שלנו, פסח, שבועות וסוכות לא כל כך מסתדר. אם חוגגים פסח

יד נוגעת בכותל

פרשת דברים תשפ"ב

מה בין 1954 ל-17?המספר הראשון מציין את מספר השנים שעברו עלינו מאז שחרב בית המקדש

מדבר

פרשת מסעי תשפ"ב

מה ׳סוד׳ המסעות במדבר?התחושה מקריאת המסעות בפרשתנו היא שבכל ארבעים השנה היינו בניידות בלתי פוסקת

מפת ישראל

פרשת מטות תשפ"ב

עם ישראל בהנהגת משה רבנו מגיע כמעט לקו הגמר ומיד עומדים להיכנס לארץ ישראל. המחשבות

מוביל בחברה

פרשת פנחס תשפ"ב

את מי אמור לשרת המנהיג? את עצמו או את העם? נראית שאלה מיותרת? תחשבו פעמיים…

משקפיים על רקע שקיעה

פרשת בלק תשפ"ב

האם חשבנו פעם מה גורם לנו לקלל ולברך? ובכלל מה כוחה של ברכה ושל קללה?

מכונית נוסעת מאוד מהר

פרשת חוקת תשפ"ב

אני משתעשע במחשבה שאם הייתי רַעֲיוֹנַאי [קוֹפִּירַיְטֶר, אדם המייצר רעיונות בתחום הפרסום, ע"פ ויקיפדיה] כיצד

בור גדול באדמה

פרשת קרח תשפ"ב

משה רבנו כבר חווה נפילות וסיבוכים של עם ישראל – מחטא העגל הנורא ועד חטא

דגל ישראל על מפה עולמית

פרשת שלח תשפ"ב

מדוע דווקא לפני הכניסה לארץ נשלחו מרגלים? מדוע לא נשלחו מרגלים לתור את המדבר לפני

תמונת מדבר, הרב גבי קדוש פרשת בהעלותך גילוי דעת

פרשת בהעלותך תשפ"ב

סכסוך פנים משפחתי מתגלה בפרשתנו: אהרן ומרים, אחיו של משה רבנו, מדברים בו סרה וטענתם

פרשת נשא תשפ"ב

אחרי אלפי שנות בראשית ומאות שנות שעבוד במצרים, קיבלנו תורה בהר סיני. לא מדויק לראות

דגל ישראל בכותל

פרשת במדבר תשפ"ב

שחרור העיר העתיקה בכ"ח באייר תשכ"ז, אחרי 19 שנים שהייתה נתונה תחת שלטון ירדני ולא

הרבה דרכים לבחור

פרשת בחוקותי תשפ"ב

התורה מציבה בפתח פרשתנו שתי אפשרויות: אם הולכים בחוקות ה' מקבלים שכר, ואם לאו מקבלים

אדם שמרגיש גאווה עם שרירים מצויירים

פרשת בהר תשפ"ב

כל חייל קרבי מבין את משמעות המילה "אחי". אחי זו לא רק קרבה משפחתית, אחי

משקפיים שגורמות לראות נוף טוב יותר

פרשת אמור תשפ"ב

בשירה מַעֲשֶׂה בְּצַיָּר, עוסקת המשוררת לאה גולדברג, בנושא ההתבוננות: ׳יֵשׁ בָּעוֹלָם הַרְבֵּה דְּבָרִים יָפִים, עֵצִים

נר זיכרון ודגל ישראל

פרשת קדושים תשפ"ב

מיד לאחר הפסח אנו מציינים בגאווה לאומית גדולה שלושה אירועים משמעותיים ביותר בימי תקומת עמנו

שולחן ליל הסדר

ליל הסדר תשפ"ב

בליל התקדש חג כאשר אנו עומדים כולנו מוכנים לליל הסדר, ההכנות והבישולים כבר כמעט מאחרינו,

כבשה קשורה לעץ

פרשת מצורע תשפ"ב

השבת הסמוכה לחג הפסח נקראת "שבת הגדול" מטעמים רבים. הטעם הראשון הוא שבשבת שלפני היציאה

יד דוחפת עגלת תינוק הרב גבי קדוש

פרשת תזריע תשפ"ב

הרצון העז לחזור לשגרה, לחזור למוכר והרגיל, הינו רצון אנושי טבעי שקיים בנו ובאנושות כולה.

פרשת שמיני תשפ"ב

בתחילת פרשתנו אנו קוראים על טרגדיה משפחתית ולאומית כאחד. באירוע השיא של חנוכת המשכן ארע

כבשים גילוי דעת

פרשת ויקרא תשפ"ב

רבים תמהים על הצורך לעסוק כיום בכל פרטי הדינים וסדר הקרבנות שבספר ויקרא, הרי הם

אנשים מחזיקים פאזל

פרשת פקודי תשפ"ב

נתאר לעצמנו, עם הרבה דמיון יצירתי שתשלומי מס הכנסה והביטוח הלאומי היו על בסיס התנדבותי,

פרשת ויקהל תשפ"ב

נתאר לעצמנו, עם הרבה דמיון יצירתי שתשלומי מס הכנסה והביטוח הלאומי היו על בסיס התנדבותי,

מדבר סיני

פרשת כי תשא תשפ"ב

נתאר לעצמנו מנהיג אהוב ומוצלח אשר בנה עם, סבל את סבלותיו, ספג בזיונות וכשלונות ומגיע

זיתים ושמן זית

פרשת תצווה תשפ"ב

אור או אוכל, מה יותר חשוב? נכון, שניהם חשובים ובכל זאת יש הבדל ביניהם. בפרשתנו

פאזל וחתיכה בחוץ

פרשת תרומה תשפ"ב

יש משהו נפלא בלשון הקודש, בלשון העברית, למילים עצמן יש משמעות עמוקה ופרשנית. לדוגמא: שורש

ידיים מאוגרפות בצורת לב

פרשת משפטים תשפ"ב

המעבר החד בין הדברים הנשגבים בפרשת יתרו: מתן תורה, מצוות האמונה, שמירת השבת וכבוד הורים

אמא מחבקת בת

פרשת יתרו תשפ"ב

איך עולמנו היה מושלם ויפה יותר אם היינו הופכים את המילה ׳חייב׳ למילה ׳זכאי׳. במקום

ילד קטן נפל מקורקינט וקם

פרשת בשלח תשפ"ב

כמה זמן לקח לנו לצאת ממצרים? לכאורה ממש בזמן קצוב: ׳ויהי בעצם היום הזה יצאו

כבשה מוציאה לשון

פרשת בא תשפ"ב

בלתי נתפס במציאות של ימינו הציווי שבני ישראל מצטווים במצרים: כל משפחה לוקחת שה, כבש

איש צופה בנוף מלמעלה

פרשת וארא תשפ"ב

כמה פעמים בחיינו אנו נפגשים עם קושי ומחסום? נראה לנו שנכשלנו, אין תקווה, יאוש מוחלט

פרשת שמות תשפ"ב

משה רבנו אשר גדל בבית המלוכה, במנעמיה ובתפנוקיה, רחוק מהשיעבוד וחיי הדוחק שסבלו בני ישראל,

פרשת ויחי תשפ"ב

ה' ישמור, אך העיסוק בכתיבת צוואה בדרך כלל נסתר ולא מדובר, והמון העם חושש מלדבר

ידיים מחזיקות לבבות

פרשת ויגש תשפ"ב

השבוע ניפגש עם שתי בכיות: הבכי על המצור שהיה על ירושלים בעשירי בטבת, אשר הסתיים

פרשת מקץ תשפ"ב

התורה לא מדלגת על חלומות ופתרונם. יוסף חולם על אחיו ומשפחתו וכאן בפרשתנו הוא אפילו

פרשת וישב תשפ"ב

מבוכה גדולה תוקפת אותנו כאשר אנו מתוודעים בפרשת השבוע למכירת יוסף על ידי אחיו. לאיזה

פרשת וישלח תשפ"ב

התורה כותבת על יעקב אבינו: "ויירא יעקב וייצר לו", דווקא בזמן שיעקב נדרש למידת הגבורה

פרשת ויצא תשפ"ב

מה משמעותם של הדברים הגדולים שבחיינו לעומת הדברים הקטנים? אדם שיודע להעריך את חייו אינו

באר

פרשת תולדות תשפ"ב

לא לחינם מאריכה התורה בפרשת חפירת הבארות שיצחק חופר והפלישתים סותמים, ודאי אין התורה מרחיבה

נרות זיכרון

פרשת חיי שרה תשפ"ב

כיצד מודדים 'איכות החיים'? המדידה הידועה כ-OECD התקבלה בעולם. בשיטה זו בוחנים את הביטחון כלכלי

פרשת וירא תשפ"ב

בשבת נציין את יום הולדתו של העם היהודי בהיסטוריה העולמית. היהודי הראשון, אברהם אבינו נבחר

פרשת לך לך תשפ"ב

בשבת נציין את יום הולדתו של העם היהודי בהיסטוריה העולמית. היהודי הראשון, אברהם אבינו נבחר

פרשת נח תשפ"ב

נתאר לעצמנו ששכנינו האהובים מבקשים מאתנו לשמור על הכלב או החתול שלהם לרגל נסיעתם לשבת

פרשת בראשית תשפ"ב

סיפר לי פעם רב ששאל את נכדו: 'איפה אתה'? ענה הנכד בהצבעה על בטנו: 'הנה

פרשת האזינו תשפ"ב

בפרשתנו כתוב הנאום המרכזי והמשמעותי של משה רבנו אל עם ישראל. נאום אשר מתבטא בכריתת

פרשת וילך תשפ"ב

כבר כמעט ארבעים יום שהפיוט בסליחות 'בן אדם מה לך נרדם קום קרא בתחנונים… עמוד

פרשת ניצבים תשפ"א

פרשתנו פותחת במילה החריגה 'נצבים': 'אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם'. מה משמעות המילה? הרמב"ן באר את המילה

פרשת כי תבוא תשפ"א

כמה פעמים ביום אנו חווים את החוויה המפוקפקת של ׳כפיות טובה'? התאמצנו כל כך לעשות

פרשת כי תצא תשפ"א

מאז בריאתו של האדם הראשון התחבטה האנושות מה היא חידת החיים שהעולם נברא למענה ומה

פרשת שופטים תשפ"א

באופן כללי אנו חייבים לציית למערכת המשפט בכדי שלא כל אחד יעשה דין לעצמו ואז

פרשת עקב תשפ"א

עולמנו מורכב מהנאות קטנות וגדולות, הנאה מקריאת ספר טוב, בעשיית מעשה טוב, בקבלת מחמאה או

גמרא עם אצבע

פרשת ואתחנן תשפ"א

מעמד מתן תורה בצאת בני ישראל ממצרים היה מעמד שנתן תוכן וכיוון לעולם ובמיוחד לעם

פרשת דברים תשפ"א

קריאתו של משה רבנו בפרשתנו: ‘אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם’, מכינה אותנו לקראת דבריו

נגב כתבה של אודי טנא

פרשת מטות מסעי תשפ"א

ארבעים שנה עם ישראל הולך במדבר לקראת כניסתו לארץ ישראל. עם שעבר את הגלות והשעבוד

חומש הדרך

עולמנו מחולק לשתי רשויות עיקריות: החיים "בבית" והחיים "בדרך". הבית בדרך כלל מקנה לנו עוגן,

חיה ותן לחיות

הכותרת נשמעת אצילית, מכבדת, מכילה ותרבותית: ‘חיי ותן לחיות’, לכאורה באמת למה לא? כל אחד

מה בין דומיה לדומיה

ימים אלו ימים מלאי עוז וגבורה, הוד והרבה דומיה, ימים שבין יום הזכרון לשואה ולגבורה

אדם משתחרר משלשלאות ברזל כתבה של הרב גבי קדוש

אומה לחופש נולדה

כל חגנו, שבתותינו ושאר ימי החול מלאים בזכירת יציאת מצרים, מה יש ביציאת ישראל ממצרים

אמונה ואמנות

בדרך לכותל לא חשתי כלל בצינת הבוקר של השבת האביבית הנפלאה כי ליבי היה מלא

“תעשיית עגלים”

פעמים רבות אני נחשף בקליניקה לסיפורי זוגות אשר בלב ה"בעיה" ביניהם, עומד חוסר תשומת הלב לזוגיות שלהם. אי נתינת זמן איכות, אי התייחסות ואי מתן חשיבות מספקת לזוגיות.