הרב גבי קדוש

ברכת יעקב אבינו ל'חמורים'

הרב גבי קדוש

בפרשתנו אנו נפגשים עם 'גן חיות' מגוון. בברכת יעקב אבינו הוא משתמש בדימויים של חיות בברכה לבניו. שמעון ולוי – שור, יהודה – אריה, יששכר – חמור, דן – נחש וסוס, נפתלי – אילה, בנימין – זאב. מחמיא לכנות אדם אריה – מלך החיות, לכנותו סוס – עוצמה וכוח, אילה – זריזות, אך מעליב מאוד לכנות אדם בשם חמור. יעקב אבינו מכנה את שבט יששכר כחמור (בראשית מט, יד): "יִשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב וְאֶת הָאָרֶץ כִּי נָעֵמָה וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל וַיְהִי לְמַס עֹבֵד". יששכר וזבולון הם צמד אחים מעניין, יששכר עוסק בתורה וזבולון דואג לפרנסתו. אם כך תמיהתנו גדלה שבעתיים הכיצד מכנה יעקב את לומד התורה בשם 'חמור'?
אלא ברור שיש כאן דימוי לתכונות המיוחדות של החמור הנדרשות ללומד התורה, ובכלל ראוי שיהיו לכולנו. בספר הזוהר מוסברות תכונות החמור: החמור מקבל עליו משא, אינו בועט באדונו, אין בו גבהות הרוח ואינו מפונק.
נראה שהחמור מבטא יותר מכול את התכונה החשובה בחיינו שהיא להיות 'מקבל', מבחינת האדם להיות מקבל מכל אחד, להיות מוכן ללמוד מכולם, גם מהקטנים מאיתנו, וגם מאנשים פשוטים. תכונה זו קשורה לענווה, כי בעלי הגאווה הם הרי יודעים הכול והם תמיד צודקים, אם כן כיצד ילמדו מאחרים… הפינוק הרבה פעמים בעוכרנו שהרי אדם מפונק משתעבד לרמת חיים גבוהה וקשה לו להתמודד למצבים של חוסר. העיקר שלא להיות כפוי טובה כלפי כל אדם המיטיב לך, וודאי לא כלפי רבונו של עולם. ("ידע שוק קונהו.. וחמור אבוס בעליו…").
נראה שיש תכונה נוספת בחמור והיא האיטיות והעקביות. בניגוד לסוס המתפאר והאץ רץ, החמור נושא את משאו וסוחב אותו לאט לאט אך בעקביות. כך משא ומסע חיינו צריך להיות בענווה, להיות מכיר טובה והעיקר ללכת באיטיות ובעקביות ואז נגיע ליעד.

עוד במדור זה

פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…
וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

וארא- לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶה לָמָה זֶה שְלַחְתָנִּי?

לע״נ הרב אלישע וישליצקי זצ״ל, כ״ה טבת תשע״ט בעקבות‭ ‬שליחותם‭…
שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

שמות- כשכואב באמת אז צועקים...

אפתח‭ ‬בסיפור‭: ‬בתקופת‭ ‬גוש‭ ‬קטיף‭ ‬הגענו‭ ‬כמה‭ ‬רבנים‭ ‬למו"ר‭ ‬הרה"ג‭…
ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

ויחי- דברים שרואים מכאן לא רואים משם

לא‭ ‬אחת‭ ‬בחיינו‭ ‬הפרטיים‭ ‬או‭ ‬הלאומיים‭ ‬אנו‭ ‬מגלים‭ ‬שמשבר‭ ‬שחווינו‭,…
מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

מקץ- חנוכה: האור תמיד מנצח!

חודש‭ ‬כסלו‭ ‬וחג‭ ‬החנוכה‭ ‬מסמלים‭ ‬את‭ ‬האור‭, ‬אור‭ ‬נצחון‭ ‬המכבים‭…
על חלומות ועל הגשמתם

על חלומות ועל הגשמתם

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬הינו‭ ‬מדע‭ ‬מסועף‭ ‬אשר‭ ‬חז"ל‭ ‬הקדישו‭ ‬לו‭ ‬מקום‭…
תולדות- מכה הקודמת לתפילה

תולדות- מכה הקודמת לתפילה

חיוב‭ ‬תפילה‭ ‬למדנו‭ ‬מאבותינו‭. ‬לכאורה‭ ‬יסוד‭ ‬התפילה‭ ‬מובן‭, ‬לאדם‭ ‬הכואב‭…
וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

וירא- סדום: לא מתפשרים עם הרוע

מאז‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬סדום‭ ‬ועמורה‭ ‬בעקבות‭ ‬מעשיהם‭ ‬הרעים‭ ‬והמושחתים‭, ‬הפכה‭…