טור אורח

השבת אבידה

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

פרשתנו מלאה במצוות – למעלה מ-70. המצוות מגוונות ומקיפות תחומים רבים: כלל ופרט, עשה ולא תעשה, חיוביות וקיומיות, בין אדם למקום ובין אדם לחברו.

על כל אלה נאמר במדרש: 'כי לווית חן הם לראשך וענקים לגרגרותיך', כלומר שלכל מקום שתלך המצוות מלוות אותך, כאשר העיקרון הוא שאין די באידיאלים ובמחשבות יפות כשאלה אינן מלוות במעשים.

ניקח לדוגמה מצווה אחת, השבת אבדה. מסגנון הכתוב אפשר ללמוד שיש כאן שתי מצוות, מצוות עשה וגם מצוות לא תעשה הכתובה בלשון 'לא תוכל להתעלם'. לכאורה הייתה התורה יכולה לכתוב 'לא תתעלם', אלא שכאשר אמרה התורה 'לא תוכל' התכוונה לצוות אותנו לעשות עבודה חינוכית ולהביא לכך שהתכונה הטבעית של האדם מישראל תהא כזו שבאמת לא יוכל להתעלם. נראה, אמנם, שיש בלשון זו גם משמעות של הוראה נוספת, והיא שצריך לנהוג לפנים משורת הדין, כך בדרך כלל אבל בפרט במצווה זו.

אכן מצינו במסכת בבא מציעא (כ"ד, ב) דיון בנושא זה, לגבי המקרים שאין חיוב מעיקר הדין להשיב את האבדה כמו למשל כשמוצא אותה בזוטו של ים וכיוצא בו. מלכתחילה נראה שיש על כך מחלוקת בגמרא, ולאחר מכן יש גם מחלוקת בין הראשונים על השאלה האם כופים על האדם שינהג לפנים משורת הדין. אמנם מסתבר שכולם מודים שאין כופים על כך באותה דרך שכופים על אדם לשלם ולהחזיר דבר שהוא מחויב בו, וכשמדובר על הצורך לנהוג לפנים משורת הדין אפשר לכפות רק בדיבורים קשים.

אולם מעניינת כאן ההלכה לפיה אע"פ שבאמת טוב וישר להחזיר את האבדה גם כאשר אין חיוב מעיקר הדין, בכל זאת יש כאן גדר מיוחד לפיו יש התחשבות בנפשות הפועלות, שאם המוצא הוא עני ויודע שבעל האבדה הוא עשיר, שוב אינו צריך לנהוג לפנים משורת הדין.

בכל אופן כדאי לתת את הדעת על מה שאומרת הגמרא בהמשך הסוגיה – שלא חרבה ירושלים אלא מפני שדנו בה לפי דין תורה ומסבירים שם, שהכוונה היא שלא נהגו לפנים משורת הדין. דברים אלה מתחברים למה שנאמר שמטרת המצוות היא גם להטמיע באדם את המידות הטובות, דבר אשר לא מתאפשר אצל מי שמקפיד ומדקדק בקיום הדין אך אינו משתדל לנהוג לפנים משורת הדין. ועל כך כבר נאמר במסכת אבות שהאומר שלי שלי ושלך שלך, זו מידת סדום  

עוד במדור זה

למה קמה מדינת ישראל. ומי בראש?

למה קמה מדינת ישראל. ומי בראש?

ניצחון‭ ‬מוחלט‭ ‬או‭ ‬פדיון‭ ‬שבויים‭, ‬מי‭ ‬בראש‭?‬מהי‭ ‬מטרת‭ ‬המלחמה‭? ‬להשמיד‭…
קומו צאו

קומו צאו

01‭ ‬כולנו‭ ‬רוצים‭ ‬גאולה‭, ‬אבל‭ ‬לפעמים‭ ‬מתקשים‭ ‬לקבל‭ ‬אותה‭ ‬בתחילתה‭…
בעיטה מעוררת באמצע הלילה

בעיטה מעוררת באמצע הלילה

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬גאולתם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭. ‬הם‭ ‬מאמינים‭ ‬בני‭ ‬מאמינים‭.…
צמח בר מוגן

צמח בר מוגן

01‭ ‬בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬הלכתי‭ ‬לישון‭ ‬אשת‭ ‬חבר‭ ‬כנסת‭, ‬וקמתי‭ ‬אשת‭…
המגזר הקפלניסטי לאן

המגזר הקפלניסטי לאן

לפי‭ ‬מה‭ ‬יודעים‭ ‬מהי‭ ‬זכותו‭ ‬הטבעית‭ ‬של‭ ‬אדם‭?‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬נורא‭…
הוד מעלתו המקצועי

הוד מעלתו המקצועי

זה‭ ‬יהיה‭ ‬איום‭ ‬ונורא‭ ‬וניגוד‭ ‬עניינים‭ ‬אם‭ ‬ביבי‭ ‬ימנה‭ ‬את‭…
אי אפשר להתבלבל בין ארור המן לברוך מרדכי

אי אפשר להתבלבל בין ארור המן לברוך מרדכי

01‭ ‬ המירוץ‭ ‬לפורים‭ ‬מלא‭ ‬בהתלבטויות‭ ‬צבעוניות‭. ‬כל‭ ‬שנה‭, ‬לא‭…
מקור העוצמה

מקור העוצמה

01‭ ‬כמעט‭ ‬כל‭ ‬אדם‭ ‬שמדבר‭ ‬איתי‭ ‬יותר‭ ‬משתי‭ ‬דקות‭ ‬ברציפות‭…
פרשת משפטים בושה

פרשת משפטים בושה

בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬הושבע‭ ‬יצחק‭ ‬עמית‭ ‬לנשיא‭ ‬בית‭ ‬המשפט‭ ‬העליון‭. ‬יצחק‭…
קצת אומץ, חברים.

קצת אומץ, חברים.

01‭ ‬היועצת‭ ‬המשפטית‭ ‬לממשלה‭, ‬אוי‭ ‬היועצת‭. ‬מה‭ ‬עוד‭ ‬היא‭ ‬צריכה‭…
פתאום מותר לחשוב

פתאום מותר לחשוב

לפעמים‭ ‬יש‭ ‬איזו‭ ‬מלה‭ ‬שהכל‭ ‬יודעים‭ ‬שאסור‭ ‬להגיד‭ ‬אותה‭. ‬דעה‭…
הטרור משתלם?

הטרור משתלם?

01‭ ‬השבוע‭ ‬התגלה‭ ‬עוד‭ ‬פרט‭ ‬בעסקת‭ ‬הכניעה‭; ‬מחבלים‭ ‬רוצחים‭ ‬שמשתחררים‭…
חזון נתניהו

חזון נתניהו

המערכת‭ ‬הפוליטית‭ ‬מתחמקת‭ ‬כבר‭ ‬שנה‭ ‬ורבע‭ ‬מלדון‭ ‬בשאלת‭ ‬היום‭ ‬שאחרי‭,…
משענת הקנה הרצוץ

משענת הקנה הרצוץ

המלחמה‭ ‬מתקדמת‭ ‬בעצלתים‭ ‬כבר‭ ‬שנה‭ ‬ורבע‭. ‬נכנסים‭ ‬ויוצאים‭ ‬וחוזרים‭ ‬ובורחים‭…
חוזה המדינה

חוזה המדינה

השבוע‭ ‬הסתחררו‭ ‬אצלי‭ ‬רגשות‭ ‬סותרים‭. ‬החטופות‭ ‬השתחררו‭ ‬מידי‭ ‬שוביהן‭ ‬הרצחניים‭,…
השיקול המקצועי והאישי הוא אידאולוגי

השיקול המקצועי והאישי הוא אידאולוגי

אחת‭ ‬הטענות‭ ‬המושמעות‭ ‬הרבה‭ ‬לאחרונה‭ ‬היא‭ ‬‮"‬אם‭ ‬הבן‭ ‬שלך‭ ‬היה‭…